فوم بتن شتاب

طراحی و ساخت انواع دستگاه های فوم بتن

فوم بتن شتاب

طراحی و ساخت انواع دستگاه های فوم بتن

فوم بتن شتاب

شرکت فوم بتن شتاب، با دارا بودن قویترین کادر مهندسی و طراحی، انواع دستگاه های تولید فوم بتن را، عرضه میدارد: تکفاز و سه فاز مونوپمپی و بادی نیسانی و پرتابل فوم انژکتوری و فوم ژنراتوری انواع میکسر در سایزهای مختلف دینامهای موتوژن ایران، زیمنس آلمان، و ... تابلو برق پیانوئی LG تماماً بر اساس سفارش مشتری همراه با آموزشهای کار با دستگاه آموزش بازاریابی خدمات پس از فروش

بایگانی

معرفی انواع مایع فوم

سه شنبه, ۶ اسفند ۱۳۹۲، ۰۴:۵۴ ب.ظ

انواع مایع فوم

مایع فومهای مورد استفاده در تولید فوم بتن غالباً به سه نوع اصلی ذیل تقسیم میشوند:

1)   فوم پروتئینه

2)   فوم شیمیایی

3)   سایر فوم ها

 

فوم پروتئینه

این نوع فوم که به فوم حیوانی نیز شناخته میشود معمولاً از پروتئین های موجود در ضایعات کشتارگاهی بدست می آید. فرایند پاکسازی، هیدرولیز و تبدیل این ضایعات دامی به فوم، فرایندی پیچیده و سخت میباشد. بوی نامطبوع، آلودگی های بهداشتی و نیاز به مکان بزرگ و دور از مناطق مسکونی را میتوان از مهمترین مشکلات تولید این نوع فوم برشمرد.

مهمترین مزیت فوم های پروتئینه را میتوان پایداری حباب های ایجاد شده دانست. این مزیت به فوم کمک می کند که تا هر زمانی که گیرش سیمان به طول بینجامد، حباب را سالم نگه دارد (در برخی از فوم ها زمان گیرش سیمان، طولانی تر بوده و باعث شکست حباب میشود). این خاصیت باعث شده که این نوع فوم، بیشتر در تولید بلوک های سبک سیمانی کاربرد پیدا کند.

همچنین، این نوع فوم ها بدلیل ارزانی مواد اولیه تولید آنها، معمولاً از قیمت پایین تری نسبت به سایر انواع فوم برخوردارند.

اما گذشته از این مزیت ها عیوبی همچون ایجاد بوی نامطبوع و نیز احتمال انتقال بیماری های دامی از طریق این نوع فوم ها به انسان، شاید مهمترین عوامل کاهش استقبال از فوم های پروتئینه باشد. برخی از تولیدکنندگان این نوع فوم ها به مصرف کنندگان خود توصیه میکنند در صورت بروز خارش در پوست، از پمادهی بتامتازون و ... استفاده کنند. و برخی از کارشناسان میکروبیولوژی نیز از احتمال انتقال بیماری های عفونی از طریق زخمهای احتمالی در پوست کاربران سخن به میان می آورند.

در هر حال گذشته از موضوع احتمال آلایندگی این نوع فوم ها، موضوع مهم "استفاده از خون دامهای کشتارگاه ها یا عدم استفاده از آن" ومباحث شرعی مربوط به پاک بودن، یا نبودن این فوم ها، موضوع مهمی است که به دغدغه اصلی کاربران فوم های پروتئینه تبدیل شده است.

 

فوم شیمیایی

فوم شیمیایی که دارای انواع بسیار زیاد با فرمول های ترکیبی بسیار متنوعی است را میتوان پرکاربردترین مایع تولید فوم بتن دانست. با توجه به تنوع زیاد محصولات شیمیایی و امکان ایجاد ترکیبات مختلف، شرکت های تولید کننده مایع فوم بتن نیز مدل های متنوعی از مایع فوم بتن را به بازار عرضه داشته اند که هر کدام از آنها نیز دارای برخی از نقاط قوت و نقاط ضعف میباشد.

در سال های نخست عرضه این نوع فوم ها به بازار، مهمترین دغدغه مشتریان فوم، بررسی تاثیرات این مواد بر روی تاسیسات ساختمانی بود. اما بتدریج مشخص گردید که اغلب تولیدکنندگان این فوم ها، تاثیرات مواد مصرفی را بر روی دستگاه های تولید فوم بتن و تاسیسات ساختمانی بررسی نموده و از سازگاری آنها اطمینان حاصل نموده اند.

 

تولیدکنندگان مایع فوم بتن، معمولاً مولفه های زیر را مهمترین فاکتورهای تولید فوم میدانند:

  • میزان کف دهی مایع فوم (میزان مصرف مایع فوم در هر متر مکعب)
  • میزان استحکام ایجاد شده در فوم بتن تولیدی
  • میزان سازگاری با سیمان (مخلوط شدن همگن فوم و سیمان و عدم ته نشینی سیمان پس از اجرا)
  • میزان سازگاری با انواع آبها (عدم حساسیت به نوع آب، بخصوص آبهای تصفیه نشده و دارای املاح سنگین)
  • قیمت تمام شده فوم
  • ماندگاری بالا (عدم فاسد شدن فوم با گذشت زمان طولانی، جدا نشدن ترکیبات فوم از یکدیگر، عدم رسوب)
  • نداشتن بو و رنگ نامطبوع
  • عدم ایجاد آلایندگی (عدم انتقال بیماری های عفونی و ...)
  • نوع بسته بندی (امکان جابجایی، حمل و نقل و انبارش مناسب)
  • ...

با توجه به موارد ذکر شده بالا، هر چند برخی از انواع فوم های شیمیایی موجود در بازار، بعلت استفاده از مواد اولیه نامرغوب، بسیاری از ویژگی های یاد شده را دارا نمیباشند، اما بنظر میرسد بدلیل تنوع موجود در فوم های شیمیایی به نسبت فوم های پروتئینه (حیوانی)، برخی از انواع فوم های شیمیایی تولید شده موجود در بازار، بسیاری از مولفه های مثبت مورد نیاز را دارا میباشند.

 

سایر فوم ها

برخی از فوم های تولیدی را عملاً نمی توان در هیچ یک از دو گروه بالا دسته بندی نمود. مهمترین این نوع فوم ها را می توان فوم های ترکیب شده از فوم شیمیایی و پروتئینه (حیوانی) دانست. تولیدکنندگان این نوع فوم ها، سعی کرده اند از خواص ارزانی مواد اولیه فوم های حیوانی و مقاومت و دوام بالای حباب های ایجاد شده در این نوع فوم و قدرت فوم دهی و کف سازی بالای فوم های شیمیایی بهره برده و ترکیبی جدید از اختلاط این دو نوع فوم ایجاد کنند.

در مورد این نوع فوم ها نیز باید گفت: علیرغم خواص فیزیکی مناسب و کاهش بو و رنگ نامطبوع فوم های پروتئینی، اما به علت وجود مواد اولیه حیوانی، همان عیوب فوم های پروتئینی به قوّت خود باقی خواهند بود.

 

نوع دیگر فوم ها، به فوم های گیاهی معروف هستند. تولید این نوع فوم ها ظاهراً بر پایه تخمیر مواد اولیه گیاهی (عمدتاً حبوبات) استوار است. اما با توجه به قیمت بالای مواد اولیه مصرفی (حبوبات)، برخی، وجود این نوع فوم ها را در بازار، زیر سوال برده و نام فوم گیاهی را نوعی نام تبلیغاتی میدانند. این گروه همچنین برخی دیگر از نامهای موجود در بازار، مانند فوم نانو، فوم اسیدی، فوم خارجی، فوم مدل A، B، C، D و ... یا A100، B200، C340 و ... را صرفاً نام های تجاری و تبلیغاتی جهت بازاریابی بهتر میدانند.

 

مطالب مرتبط :

انواع دستگاه های فوم ساز

نحوه نگهداری و مصرف مایع فوم


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی